Firme cu incidente de plată: Când ne ferim de ele și când nu
În fiecare zi, vedem că apar firme cu incidente de plată pe Bursa Transportatorilor. Și realitatea ne-a demonstrat aproape de fiecare dată că dacă apari cu problem de plată acolo ești sortit pieirii.
De regulă aceste firme cu incidente de plată, în proporție de 90%, în maximum 2 ani de zile de la publicare intră în insolvență. Foarte puține companii ajung să își revină.
Companiile care ajung să își revină de regulă au acele incidente de plată pentru că așa o dorit ele. Adică au litigii de transport și, efectiv, nu vor să îl plătească deși ele sunt stabile financiar.
Totuși, le afectează în afacerile cu viitorii subcontractori. Iar aici ne referim la relația cu viitorii subcontractori, adică firmele noi, care verifică incidentele de plată. Orice firmă are această politică de a verifica incidentele de plată ale unui viitor potențial partener.
Din punctul meu de vedere dacă nu verifici istoricul unei firme cu care urmează să lucrezi atunci ai o problemă foarte gravă.
Firme cu incidente de plată: motive intemeiate pentru a nu plăti
Câteodată, companiile care nu plătesc un transport cu bună știință au motive întemeiate să nu o facă.
În general, această situație se aplică atunci când este de vină transportatorul.
Spre exemplu, când acesta a întârziat la descărcarea mărfii sau a deteriorat marfa. Nu sunt, neapărat, un factor care ar trebui să determine neplata unei facturi, însă sunt situații în care din cauza unui transport întârziat de un mic subcontractor, să spunem, sunt clienți mari din Europa care blochează facturile pentru casele de expediție.
Exemplul în cazul meu
În cazul Euro Team GB Spedition, a fost vorba de o factură de 20.000 de euro, cel mai recent exemplu, blocată de client pentru o factură de 1.000 de euro către subcontractor.
Evident sunt și clienți care fac abuz lucru care nu ar trebui să reflecte în relația mea cu un transportator, însă el îmi creează mie un prejudiciu enorm pentru o factură de 1.000 de euro.
Și atunci există o situație în care poate îi opresc factura la plată până la rezolvarea litigiului cu clientul.
În condițiile în care i-aș da banii instant transportatorului și clientul respectiv îmi cere mie suplimentar anumite declarații sau documente transportatorului respectiv nu mai răspunde la telefon pentru că el deja și a încasat factura.
De aceea, noi avem în contracte stipulat că „plata facturii se reține până la rezolvarea eventualului litigiu și a încasării facturii de la client”.
Unele case de expediții, din lipsa cashflow-ului de care vorbeam într-un material anterior, apelează abuziv la aceste strategii și nu plătesc transportatorii.
Trebuie să recunoaștem sunt case de expediții care, efectiv, abuzează constant de astfel de situații.
Nu este un scenariu cu care să ne lăudăm, dar cred că ar trebui să luăm taurul de coarne în astfel de situații și să le recunoaștem. În felul acesta, vom ajunge să mai cernem din jucătorii de rea-credință care se află în industria noastră.