Prea multe burse de transporturi distrug piața pentru toți jucătorii
O problemă cu care ne confruntăm astăzi este multitudinea de burse de transporturi care s-au născut în piață. Toată lumea s-a gândit să creeze o platformă care să înglobeze toate mărfurile din lume.
Acest fapt a adus la crearea unei multitudini de burse în care clientela s-a divizat. E plin de burse, plin de mărfuri pe diferite burse, pe diferite platforme, create de companii proprii cât și de companii specializate de IT care s-au gândit să realizeze propriile burse.
Dezavantajele multitudinii de burse constau în faptul că nu mai știi pe care oferte să te să te concentrezi. Nu ai cum să lucrezi într-o companie de transport și să fii activ non stop pe toate platformele unde acești jucători și-au adus clientela.
Acei jucători au contactat anumiți transportatori în mod direct sau au contactat case de expediții care postează mărfuri pe diferite platforme. Iar piața s-a fragmentat și mai mult, în loc să creeăm un sistem integrat prin care acestea să comunice între ele.
Care sunt efectele a tot mai multe burse de transporturi
Fiecare au clienții lor, pe bursele lor, iar asta înseamnă că se pierde foarte mult timp până un client de pe o bursă nou înființată ajunge la noi, de exemplu. Nici o companie nu cred poate, în momentul de față, să fie activă non stop, să verifice toate rutele sau toate mărfurile pe posibilitățile pe care le are de transportat.
De exemplu, dacă ai un camion disponibil din România spre Germania, nu poți să cauți instant pe 100 de burse, iar acest lucru îți scade considerabil șansa să încarci acel camion.
Nu neapărat că astăzi este o problemă găsirea mărfii, pentru că nu este, însă mi se pare un dezavantaj major faptul că nu ai accesul instant la toate platformele. Adică să ai toate soluțiile posibile cu ce ai putea încărca mașina respectivă.
Sau invers, din partea clientului. Eu, dacă am mașină disponibilă pentru anumită marfă, poate mă caută un client pe o anumită bursă de care eu nu am auzit, iar el nu își poate găsi soluție la transportul respectiv pentru că nu are contactul nostru.
Toate aceste platforme nou apărute divizează și mai mult clienții pentru că le promit că își vor găsi mai repede transport, însă, ce se întâmplă, de fapt, este că realizează că postează marfa pe bursa respectivă și nu găsesc transportator atunci când au nevoie.
Sau, din 10 transporturi de care are nevoie găsește la unul singur. Ce înseamnă acest lucru? Înseamnă un consum excesiv de energie, timp și resurse, când ar fi foarte simplu să contacteze transportatorul în mod direct sau să utilizeze o platformă unitară în care sunt prezenți toții transportatorii.
Trendul burselor de transport este expirat
Nu știu dacă există o soluție prin care am putea opri apariția de alte noi platforme pentru că este un trend în transporturi să îți creezi propria platformă, deși cred că, în momentul de față, acest trend este deja expirat.
Acest trend este contraproductiv pentru că nu mai are sens să creezi o nouă platformă când există deja mii de platforme care sunt mult mai bune decât ceea la care te gândit tu să o creezi.
Pentru a construi propria platformă îți trebuie un capital exagerat de mare, iar după ce o construiești investești sute de mii de euro în ea și apoi realizezi că ești depășit de situație sau de o altă platformă care a apărut pe piață și care are deja câteva mii de clienți și care face o treabă mult mai bună decât a ta.
In Aprilie 2001 am lansat ceea ce astazi se numeste BursaTransport, care este, se pare, cea mai populara aplicatie de acest tip folosita in Romania. La citiva ani dupa aceea, am fost prima aplicatie de acest gen din Romania interconenctata (schimb de marfuri online si in timp real) cu bursa italieneasca TRANSPOBANK. De atunci, desi punctul meu de vedere este contrar intereselor de business generale ale detinatorilor de burse, opinia mea personala este ca aceste aplicatii trebuie sa functioneze in favoarea utilizatorilor in primul rand, si nu una impotriva celeilalte, ceea ce conduce, implicit si direct, la concluzia articolului. Acest mod idealistic de functionare este, dupa parerea mea realizabil, prin asignarea teritoriilor geografice in mod unic la cite o bursa si prin schimbul de lichiditate: de exemplu, BursaTransport in Romania, Timocom in Germania, Trans.EU in Polonia, ar avea aceleasi marfuri la dispozitia utilizatorilor, pentru ca in mod generos si dezinteresat le schimba in timp real, in favoarea utilizatorilor.
Repet, este o opinie personala care nu are intaietate fata de abordarea de business generala a burselor, care se concureaza intre ele, in defavoarea (cum spune articolul) utilizatorilor.
Stimate dl Cotenescu,
Va mulțumesc pentru punctul de vedere împărtășit.
Într-adevăr, momentul în care aceste aplicații vor colabora înspre binele utilizatorilor și nu strict înspre interesul de business, este momentul în care vom vedea o schimbare considerabilă pe piața de transport.
Puterea unei burse de transport este dată de numărul de utilizatori, nu neapărat de facilitățile auxiliare oferite. Desigur, astăzi există aplicații care, pe lângă modulul de freight exchange, oferă și alte facilități (gestionare flota, raportare etc).
Însă, fără a fi populate în timp foarte scurt cu suficienți utilizatori și cu suficiente partide de marfa, aceste burse vor resimți un declin în ceea ce privește interesul consumatorilor de a le folosi.
Între timp, la fiecare apariție de câte o nouă bursă, piața este mai fragmentată. Când de fapt, soluția este schimbul de lichiditate.
În concluzie, îmi pare bine sa vad ca mai sunt antreprenori care sesizeza aceleași probleme. Împreună putem face schimbări în mentalități.