Digitalizarea românilor a venit cu un consum excesiv de produse
Spun de mai bine de un an că pandemia i-a făcut pe români să se digitalizeze iar, o dată cu această digitalizare să și comande mai mult online, prin urmare să practice un consum excesiv. Un consum sporit vine cu plusuri și minusuri pentru transportatori, despre care am discutat și în materialele anterioare.
Un exces de consum pentru români poate fi problematic în contextul în care deja sunt întârzieri pe lanțul de consum, sunt scumpiri foarte mari și poate mai important decât cele două motive anterioare, transportatorii europeni duc o lipsă crasă de șoferi. În această situație se află și România.
Și pentru că vorbeam de consum excesiv, Google a făcut un studiu extensiv care spune, într-un mod mai complex cam tot ce am tot spus noi, la Euro Team Gb Spedition, în ultimele luni.
Consum excesiv, în pandemie
Românii tind de cumpere mai mult online, odată cu restricțiile și schimbările de comportament social induse de pandemie, arată studiul Google „Smart Shopper”, realizat în vara lui 2021.
Trei sferturi dintre consumatorii din țara noastră au declarat că preferința pentru achiziții online a crescut odată cu pandemia. Acest trend se va menține și în perioada următoare: 9 din 10 români spun că vor continua să cumpere online.
- 41% dintre români au declarat că cea mai recentă achiziție făcută a fost una online, în timp ce în 2019, înainte de pandemie, doar 31% dintre ei au avut un răspuns similar.
Analiza Google a fost realizată pe persoanele care au cumpărat un produs din categoriile electronice (telefoane, computere, audio, gaming), casă și grădină (electrocasnice, amenajare interior/exterior) sau îmbrăcăminte/încălțăminte.
Produsele electronice și cele pentru casă și grădină sunt cele cu cele mai multe achiziții recente online – în jur de jumătate, în timp ce produsele de tip fashion sunt cumpărate cu preponderență offline, deși și aici achizițiile online au crescut la aproape o treime în 2021, față de 17% în 2019.
Seniorii, cel mai mare avans în online
Aplecarea către comerțul online a crescut pe toate categoriile de vârstă. La cei mai în vârstă se vede cea mai mare creștere a apetenței pentru comerțul online, odată cu pandemia, în condițiile în care cei tineri erau mai aplecați către metodele noi de achiziție în mod natural.
Potrivit studiului, aproape 40% dintre persoanele de peste 55 de ani au declarat că au făcut cea mai recentă achiziție online, în creștere față de 24% în 2019. Tinerii între 25 și 34 de ani sunt cei care cumpără cel mai mult online – 44%, însă pandemia nu a adus schimbări semnificative în comportamentul lor de cumpărare.
Cei mai mulți români sunt agnostici la tipul de achiziție – offline sau online.
Datele Google arată că aproape trei sferturi dintre cumpărătorii din România nu au o preferință pentru online sau offline, ei își aleg canalul de achiziție în funcție de ocazie și oportunitate, față de 61% înainte de pandemie.
Această creștere a achizițiilor multi-canal a venit pe fondul trecerii multor cumpărături din offline în online. Datele arată că ponderea celor care au o preferință exclusivă pentru achizițiile offline a scăzut drastic, de la 27% în 2019, la 10% în 2021.
Recenziile devin tot mai importante
Pe măsură pe comerțul online s-a dezvoltat, cerințele cumpărătorilor au devenit mai sofisticate.
Studiul Smart Shopper arată că principala nemulțumire a clienților când fac achiziții online tinde să fie legată de recenziile produselor sau serviciilor:
- 20% dintre cumpărătorii de produse casă/ grădină și îmbrăcăminte/încălțăminte sunt nemulțumiți că nu găsesc recenzii independente la produse.
Pentru cumpărătorii de electronice, nemulțumirea principală este lipsa de ușurință în procesul de achiziție:
- 20% spun că ar fi vrut să cumpere fără să fie nevoie să se înregistreze sau să se logheze.
Mobilul, între documentare și achiziție
Mobilul are o importanță tot mai mare în procesul de documentare și achiziție.
Trei sferturi dintre români folosesc mobilul să se informeze înainte de o achiziție, cel mai mult în cazul produselor electronice (90%) și mai puțin la fashion (56%), fiind vorba despre o achiziție mai personală și unde trebuie să probeze produsele.
Lucrurile se inversează când vine vorba despre achizițiile de pe mobil: 44% dintre români achiziționează produse electronice pe mobil; fiind vorba despre produse de valoarea mai mare, procesul de de cumpărare este realizat de acasă, de pe desktop/laptop.
Pe zona fashion, aproape 60% dintre achiziții vin de pe mobil; aici sunt mai multe achiziții de oportunitate: reclamă, oferă, recomandare, etc. În 2021, trendul este de mutare a cumpărăturilor mobile din website în aplicație.
Datele Google Smart Shopper arată că jumătate dintre cei care au cumpărat de pe mobil au folosit aplicația unui brand sau a unui retailer, în timp ce 44% au cumpărat de pe site-ul furnizorului, față de 51% în urmă cu 2 ani.