Opinii

Scumpirea AdBlue și deficitul aditivului creează premisele unei noi crize

Scumpirea AdBlue și deficitul tot mai mare al acestui aditiv creează premisele unei noi crize care se suprapune peste celelalte, la nivel mondial. 

Încă de la începutul lunii octombrie se vorbea despre lipsa tot mai mare a aditivului și de scumpirea lui, dar acum parcă devine tot mai accentuată. Rusia și China par să pună frâne în livrarea acestui aditiv, lucru care va face livrarea de marfă mult mai dificilă, dar și mai scumpă.

AdBlue este folosit de motoarele diesel moderne pentru a neutraliza emisiile de NOx din gazelele de eşapament. Transporatorii spun că în unele regiuni deja stocurile s-au micșorat drastic.

Luna trecută, în anumite zone din Italia marii transportatori au fost nevoiți să-și țină camioanele în parcare pentru că nu au mai avut disponibil aditivului. Fără acest, mașinile mai noi, practic nu pornesc.

Acum, Australia se confruntă cu această criză, lichidul lipsind de la marea majoritate a staţiilor de alimentare. Mai mult, acolo unde acesta există, prețurile sunt atât de ridicate că parcă nu merită să-l achiziționezi.

Scumpirea AbBlue, pornită de la scumpirea gazelor

Scumpirea gazelor a dus la scumpirea AdBlue, iar cei mai mari producători ai acestui aditiv sunt în Europa. O parte din ei și-au sistat producția pentru că nu au mai putut face față prețurilor foarte mari la gaze.

Tonul a fost dat de cea mai mare fabrică de AdBlue din Europa, situată în Slovacia. Anunțul că acesta nu va mai fi disponibil i-a făcut pe majoritatea transportatorilor din această țară să achiziționeze AdBlue în cantități industriale pentru a-și asigura un stoc de avarie.

„Fabricarea acestui aditiv necesită producerea de amoniac, iar acest proces consumă metan, gaz deosebit de afectat de inflație cu o creștere 102% de la începutul anului 2021. O altă metodă de fabricare a acestui aditiv constă în diluarea granulelor de uree, utilizate ca îngrășământ în lumea agricolă, deci din ce în ce mai scumpe”, potrivit TIR Magazin.