Prețurile la raft vor crește cu 20-30%, deși s-ar putea majora și mai accelerat
Prețurile la raft s-ar putea majora cu 20-30% în viitorul apropiat, deși acesta nu este cel mai sumbru scenariu. Acestea ar putea crește și mai mult, dacă nu ar exista anumite impedimente.
Întregul ecosistem în care există transportatorii acum nu face decât să le dea bătaie de cap din cauza scumpirilor la anumite produse și servicii pe care le folosesc.
În realitate prețurile la transporturi au crescut destul de mult față de anul trecut. Odată cu prețurile la motorină și RCA s-au majorat și prețurile la transport. Însă, pe termen lung, această creștere nu este sustenabilă pentru că nu reușim să creștem prețurile în mod la fel de accelerat pe cât se majorează cele de la motorină și RCA.
Prețurile la raft se vor majora
Au crescut și la transporturi, iar acest lucru se va vedea și la consumatorul final care va plăti cu 20-30% mai mult, la toate produsele de pe rafturi. Dacă nu intervine nimeni pentru plafonarea tarifelor RCA sau pentru prețurile la motorină, noi nu vom putea crește prețurile la clienți în acest timp. Este greu să menții acest ritm.
Există o controversă cu prețurile la import pentru că, venind și Pachetul de Mobilitate care obligă transportatorii să vină acasă o dată la opt săptămâni, arată că, practic, nu au crescut neapărat prețurile la transport pe rutele care au legătură cu România.
Ce înseamnă acest lucru? Că transportatorul plătește un preț extraordinar de mare la motorină și la RCA, prin Pachetul de Mobilitate transportatorii se întorc acasă la opt săptămâni, crește volumul de camioane și noi nu putem crește prețurile la transport, și evident, firmele de transport pierd foarte mulți bani pe ruta intern-internațional.
Deci, cu toate că prețurile la RCA și la motorină au crescut, prețurile la transport nu pot fi crescute pe intern-internațional din cauza Pachetului de Mobilitate care este în vigoare.
Asta înseamnă că o parte dintre transportatori și-au pierdut profitabilitatea, iar o altă parte se reorientează. Dacă până acum făceau doar o rută, în momentul de față, sunt deschiși să facă și alte rute, care devin profitabile.
Adică merg pe minus import-export și apoi fac rutele mai profitabile.
Noi avem rute în Europa care sunt mai profitabile, însă, ca medie pentru a scoate un preț de 1,05-1,10 euro pe km sunt o grămadă de rute pe care le faci pe minus pentru a avea cât de cât profitabilitate.