Analize

Vom ajunge să plătim combustibilul la pompă 10 lei pe litru?

Combustibilul la pompă are un preț care pare că nu se mai oprește din ascensiune, mai ales că acesta este în trend cu cel al petrolului care, în momentul de față, a ajuns la 130 de dolari pe baril. Cu toate acestea, analiștii economici spun că planul geopolitic ar putea împinge prețurile și mai sus. 

Potrivit unei analize XTB, scenariul în care prețurile petrolului ajung la 100 de dolari pe baril părea foarte puțin probabil în 2021, dar acum a devenit realitate. Chiar pe măsură ce invazia Ucrainei de către Rusia a început să progreseze, mulți credeau că prețurile nu vor depăși 120 de dolari pe baril.

Toate aceste scenarii improbabile s-au materializat, prețurile depășind rapid previziunile inițiale. Cu toate acestea, spre deosebire de multe alte mărfuri, prețurile țițeiului nu au atins încă maxime istorice. Întrebarea este – cât de sus vor crește prețurile petrolului?

Combustibilul la pompă: cât mai urcă?

La această întrebare pare să ne răspundă în mod pesimist economistul Adrian Negrescu.

„Daca la 128 de dolari pe baril, litrul de carburant costa 8 lei/premium, la 200-250 de dolari, nu este exclus să vedem prețul benzinei si motorinei peste 10 lei, dacă nu chiar 12-14 lei. Asta pentru că, pe lângă prețul barilului de petrol, costul la pompa este influențat și de creșterea spectaculoasă a costurilor de operare, pentru că și benzinarii folosesc curent, gaze, servicii mai scumpe etc. Ce ar însemna pentru economie un asemenea preț la carburanți? Un adevărat dezastru. Ce trebuie să facă autoritățile? Să vadă dacă nu pot stimula creșterea producției autohtone și dacă nu cumva pot reduce taxele care reprezintă, în acest moment, 60% din pretul de la pompă”,  a scris economistul Adrian Negrescu.

Ca să continui ideea înaintată de Adrian Negrescu, problema este, din punctul meu de vedere, că statul nu are nici un interes, în prezent, să intervină pentru plafonarea prețului. Statului îi convine această situație pentru că, un preț mai mare la pompă înseamnă taxe mai multe la bugetul României. Adică, mai mulți bani pe care politicienii să-i poată transforma în pomeni electorale fără a duce la cer deficitul bugetar.

Din acești bani veți vedea că se vor promite creșteri salariale pentru angajații la stat, creșteri de pensii, pensii speciale și altele. Și, bineînțeles, nici un ban de aici nu va merge la investiții, măcar în infrastructură, așa cum ar trebui.

Ce volum de petrol este în pericol?

  • Producția de petrol a Rusiei se ridică la aproximativ 10 milioane de barili pe zi, jumătate din aceasta fiind exportată ca țiței și aproximativ 3 milioane de barili pe zi ca produse derivate din petrol
  • Piața petrolului trebuie să fie relativ echilibrată pentru a preveni volatilitatea prețurilor, rezultată din șocurile cererii și ofertei
  • Rusia exportă aproximativ 2 milioane de barili pe zi prin conducte și aproximativ 6 milioane de barili pe zi prin cisterne
  • Exporturile către UE se ridică la aproximativ 4 milioane de barili pe zi, aproximativ 1 milion de barili pe zi fiind exportat prin conducte
  • Companiile occidentale încep să se autosancționeze și refuză să cumpere petrol rusesc pe piața spot. Acest lucru ar putea duce la înghețarea a aproximativ 3 milioane de barili pe zi din exporturile rusești
  • Aruncând o privire la evoluția istorică, ar fi al cincilea cel mai mare șoc de aprovizionare pentru petrol. Șocul de aprovizionare care a venit după ce Irakul a invadat Kuweitul în anii 1990 a fost mai mare
  • Situația nu este însoțită de un șoc al cererii deoarece cererea globală de petrol încă nu a revenit la nivelurile prepandemice.
  • Lumea, în special Europa, va încerca să reducă consumul de petrol și, de asemenea, va căuta aprovizionare în altă parte
  • Situația actuală este diferită de șocul cererii din 2007-2008, dar putem afla multe despre distrugerea cererii din acea perioadă.

Șocul cererii din 2007-2008 vs. situația actuală

După cum am explicat deja, factorii care au dus la creșterea prețului petrolului în 2007-2008 au fost diferiți de factorii care au condus la creșterea prețului petrolului în prezent.

Cu toate acestea, pot fi găsite anumite asemănări – oferta a întâmpinat dificultăți să țină pasul cu cererea în creștere înainte de invazia Ucrainei de către Rusia. Cu toate acestea, o asemănare cheie este că situația actuală poate duce la distrugerea cererii, așa cum a făcut-o în perioada 2007-2008.

combustibilul la pompă 10 lei pe litru

„Acțiunea prețului este în prezent similară cu cea din 2007-2008, dar există 2 mari excepții. Creșterea prețurilor a accelerat în urma corecției din noiembrie 2021, ceea ce ar putea sugera supraîncălzirea pieței. Totuși, nu poate fi exclusă posibilitatea ca prețul petrolului să atingă 150 de dolari pe baril”, se mai arată în analiza XTB.

Unde se poate observa distrugerea cererii?

Goldman Sachs a lansat o analiză interesantă privind prețurile și distrugerea cererii. GS consideră că prețuri ale petrolului de 200 de dolari pe baril ar duce la o piață echilibrată prin distrugerea cererii cu 5-6 milioane de barili pe zi (exporturi rusești). Banca se așteaptă ca prețul petrolului să fie în medie de 135 dolari pe baril în 2022 și să se comercializeze în intervalul de preț de 115 – 175 dolari.

Anterior, am indicat aproximativ 3 milioane de barili pe zi din aprovizionarea înghețată pentru Europa, care, dacă este răspândită în toată lumea (China importă mai mult din Rusia, Europa caută alte surse), ne oferă un preț de aproximativ 165 USD pe baril. Cu toate acestea, dacă oferta este limitată doar la țările dezvoltate, distrugerea cererii ar putea să nu înceapă până când prețurile vor ajunge la 215 USD pe baril. Trebuie remarcat faptul că distrugerea cererii se termină în recesiune.

Cât vom plăti pentru petrol?

Încă nu este sigur dacă Rusia va decide să interzică sau nu exporturile de mărfuri energetice. Cu toate acestea, companiile occidentale au început să se autosancționeze și au oprit achizițiile de petrol rusesc pe piața spot.

Dacă o aprovizionare de până la 3 milioane bpd este înghețată, o creștere a prețului la 150-165 dolari per baril este o posibilitate reală.

Cu toate acestea, dacă o aprovizionare de peste 3 milioane de barili pe zi este înghețată, nu poate fi exclusă o creștere a prețului peste 200 de dolari pe baril.

Pe de altă parte, în cazul în care China va stimula achizițiile de petrol rusesc, în timp ce alți producători vor crește producția și vor începe să vândă mai mult în Europa, prețul petrolului ar putea scădea sub 100 de dolari chiar în acest an.

„Prețurile petrolului au revenit spre maximele din 2012. Cu toate acestea, atingerea a noi maxime istorice sau chiar depășirea zonei 165 USD este încă departe. Pe de altă parte, scenariul optimist indică o scădere sub 100 de dolari pe baril, zona de preț în care petrolul se tranzacționa înainte de invazia Ucrainei. Cu toate acestea, piața rămâne restrânsă iar prețurile sunt predispuse la mișcări volatile”, se mai arată în analiză.