Ce este cabotajul? Explicații după noile reguli din Pachetul de Mobilitate
Cabotajul este o operațiune de transport efectuată de o companie a unui stat membru pe teritoriul unui alt stat membru al blocului comunitar. În cazul nostru, vorbim despre transportatorii români care efectuează activitățile tipice lor pe teritoriul altui stat din UE. Nu este definiția ca la carte, dar vă voi explica imediat ce înseamnă acest lucru, în mod concret.
Cu titlul de exemplu, acest lucru s-ar traduce prin faptul că o companie de transporturi din România, încarcă, transportă și descarcă marfă în Germania. Acest lucru înseamnă, pe scurt, cabotajul.
Este vorba despre o companie dintr-o altă țară care încarcă marfă, transportă și descarcă marfa pe teritoriul unui anumit stat, altul decât cel de proveniență a companiei.
Din 22 februarie, a intrat în vigoare Pachetul de Mobilitate și regulile cabotajului care restricționează transportatorii români.
Astfel că, transportatorii nu ai au voie să facă acest lucru, în interiorul unui stat, decât dacă efectuează trei astfel de operațiuni. Adică, încarcă de trei ori și descarcă de trei ori, urmând ca apoi, să facă o pauză de patru zile, fiind obligați de acest lucru prin Pachetul de Mobilitate.
Altfel spus, în cele patru zile nu mai au voie să încarce și să descarce pe teritoriul acelui stat.
Imediat după ce au trecut acele patru zile, transportatorii mici și mari din România pot efectua, din nou, acele trei încărcari și trei descărcări de care vorbeam mai devreme, pe teritoriul respectiv, urmând apoi perioada de pauză.
Cabotajul: Cum poate fi evitată perioada de pauză
După ce transportatorul a făcut trei operațiuni de transport, mai are dreptul să încarce în țara respectivă și să iasă cu marfă de destinație către alt stat. Numai așa nu mai poate face acea perioadă de pauză.
Legea îți permite în continuare să încarce în statul respectiv, să plece de acolo, dar cu condiția să nu se întoarcă timp de patru zile și să facă o altă operațiune de cabotaj, adică de transport în interiorul statului.
Să vă dau un exemplu concret: un transportator român face Franța intern, după care, după a treia operațiune de descărcare în Franța, încarcă a patra oară cu destinația Germania. Acesta poate să se întoarcă din Germania în Franța, în intervalul acela de patru zile de pauză, cu condiția ca după descărcarea mărfii aduse din Germania în Franța, următoarea încărcare din Franța să aibă ca destinație o altă țară comunitară.
Este interzis să încarce după cele trei operațiuni interne, în termen de patru zile, pe teritoriul Franței, pentru destinația Franța, adică transport intern.